Provaznictví Běchovice LANA, SÍTĚ, PROLÉZAČKY S NÁMI NA ZEM NESPADNETE |
Úvod » LANA 18-120 mm
Vyrábíme profesionální lana za výhodné ceny. Skladem máme vždy několik tisíc metrů od několika typů a průměru lan. Najdete u nás lana syntetická z nylonu, polypropylenu, polyesteru ale i lana přírodní z juty, konopí, bavlny, lnu, sisalu a kokosu. Nabízíme lana pletená i stáčená. Na zakázku vám vyrobíme lano dle vašeho požadavku. Na lanu vám uděláme zapletené oko, případně zapleteme do nekonečného.
V minulém století, kdy byla většina továren zaměřena na pohon strojů parou, vznikl požadavek hnacích lan. Stroje byly poháněny transmisí a jejich pohon od parního stroje zajišťovala lana. Vznikla tak jedna z nejodbornějších provaznických prací. Dnes, kdy pohon zajišťuje elektrická energie a každý stroj má jednotkový pohon se používá spojování těchto lan již jen pro jiné účely a spíše se jedná o šňůry, které jsou používány k pohonu slabších strojků a vřeten.
Přednostní hnacích transmisních lan byla ta, že ve žlábku, který byl na každé řemenici, byla tažná síla lana značná, protože byla nejenom na spodní straně, jako řemeny, ale podobné jako klínové řemeny byla i po stranách.
O jak úsporný pohon se v minulosti jednalo, svědčí o tom, že na příklad od agregátu parního stroje stačilo 6 -8 hnacích lan přenášet pohyb na všechny transmise v továrně.
Způsob spojování:
Nejprve se do lana natočením dostane dostatečné množství zákrutu a potom se provádí spoj takovým způsobem, že každá jednotlivá licna musí zapadat do protější, to znamená, že se nejprve ubírá jedna licna a protější licna z druhého konce jde za ní a zapadá do místa ustupující licny. Pak následuje tento postup s další licnou, ale obráceným směrem, tedy do druhého konce lana, pak třetí a čtvrtá licna. Při spoji trojního lana zůstává prakticky třetí licna na svém místě. Po utvoření tohoto zámku se pak všechny konce zašijí. I to se děje podobným způsobem, že každá licna se rozdělí na půl a jednotlivé poloviny licny (pramenu) se do sebe navzájem zašijí. Tato práce se již dělá za pomoci jehly se žlábkem.
Každé trojnásobné lano má tedy po ukončení 3 spoje a každá jednotlivá licna (rozdělením na půl) má spoje dva, takže v takto spojeném trojním lanu je 6 konců.
Délka spoje bývá různá, u šňůr je to několik centimetrů a u lana pak bývá jeden spoj 1m i více, takže celkový rozsah všech spojů u lana bývá 3 metry. Vše záleží na průměru lana, nebo šńůry.
Důležité je počítat při tom s průtažností spojeného lan. Většinou se dává na protažení 3-6 % podle průměru lana a hlavně podle druhu materiálu.
Při spojování lan, nebo šňůr z polyamidu, se konce spojů pak zatavují. Nekonečná lana a zvláště šňůrky z polyamidu mají přednost nejen v pevnosti ale také v ohybu, tato vlastnost je totiž u hnacích provazů důležitá.
Oka u lan se provádí propletením, po staru tzv. puntováním.
Přehnutý konec lana se rozplete a jednotlivé prameny (licny) se propichují zpět pod prameny tak, že provlečení každého pramene musí směřovat proti zákrutu lana. Vznikne tím čtverhraný úplet, dlouhý podle potřeby – podle – lana, bývá to 15-30 cm a provlečení každého pramene je 5-8 x.
Spojování lan se děje dvěma způsoby. Jedná-li se o lano na zdvihání břemen, tedy lano spojené do kruhu, který má obvod asi tak 4 -8 m, provádí se tato práce tak, že lano se dělá z jedné licny (pramenu). Nejprve se ručně stočí dva prameny a do nich se vkládá třetí pramen. K této práci je zapotřebí znát poměr zkracování při stáčení lan. Takto spojovaným lanům se říká smyčky.
Způsob spojování:
Potřebujeme-li lano spojit do smyčky, která má obvod 3m a má být trojnásobně stočené (trojní) je postup tento:
Naměříme si a poznačíme od konce lana 50 cm, dále pak naměříme od poznačení dalších 3,50 m, od této značky pak 7 m a dále pak opět 50 cm. Naměřený rozměr 3,50 m je budoucí obvod spojeného lana (3m) rozměr 7 metrů přijde omotat a postranní rozměry 50 cm jsou na spoj. Omotání (stáčení) lana se děje normálním způsobem, tedy poprvé do dvou licen (pramenů) a potom třetí licna.
Tento způsob spojování má tu výhodu, že při konečném spoji je to prakticky jen jeden spoj, (dvě licny proti sobě).
Při různých délkách se pochopitelně rozměry mění. Tak například u trojního lana 4m obvod je rozměr na spoj 5 m a na stočení 8,70 m. Menší odchylka může být i vzhledem k průměru lan.
U čtverních lan pak narůstají oba dva rozměry, jak rozměr na obvod lana, tak rozměr na stočení.
Další způsob, jak spojovat lana do smyčky je ten, že se lano nejprve stočí na normálním stáčecím stroji, pak se rozplete a do závitů, které se vytvořily po stočeném lanu, se obtáčí ručně licny tak, až vznikne daný rozměr (obvod). Takto se dobře spojují čtverní lana. Pevnost takto spojovaných lan do smyčky je ovšem menší (je zde spoj) než u lan rovných a počítá se se zajištěním 8-10 x větším. Tak například u lana o 20mm se počítá nosnost 295 kg, u lana 30 mm jen 520 kg a podobně.
Lana k ochranným pásům se v poslední době vyrábí hlavně z polyamidu. Výrobcem těchto lan je JUTA Bolatice a VD Snaha Jaroměř provádí přidělávání těchto lan k opaskům. Používají se zde hodně lana pletená. Oka u těchto lan se dělají podobně, jako u lan stáčených. U lan pletených se provlékají jednotlivé prameny, kterými je opletené jádro (duše) lana. Provlékání jednotlivých pramenů se provádí pomocí jehly s očkem. Tato lana mají odborný název lana úchytná, mají na každém konci oko a do jednoho konce provazu je vložena karabina. Obě oka jsou vyztužena kovovou vložkou. Délka těchto lan bývá 1,2 – 1,5 m.
Podstatně delší bývá přídavné lano, které se přidává k ochranným pásům ku příkladu při pokryvačské práci apod.
Podobné je i záchranné lano, které je opatřeno dvěma oky a karabinou a je používáno při záchraně osob.
Pro požárnické účely se rovněž používá lan těchto druhů, označených jako záchytné lano.
Horolezecké lano se vyrábí v délkách 30, 40 a 60 metrů a v poslední době hlavně jako pletené, z chemických materiálů (PAD, POP, PES). Tato lana, jakož i lana záchranná musí být označena tak zvanou kontrolní nití. Jedná se o nit jiné barvy (vložená cívka do proplétacího stroje) má odlišný (barevně)materiál. Tato nit slouží k případnému lepšímu rozeznání natrženého lana.
Tato lana se stále vyrábí z konopné příze pro její drsnější povrch, který je důležitý jak u lan na šplh, tak u lan na přetah.
Lana na šplh se vyrábí o průměru 34 mm a v délce od 4,7 m do 7 m. Nejběžnější délka tohoto lana je 5 m. Lano je čtyřnásobné a na jednom konci má pletené oko. Druhý konec je zadělán do špičky nebo má konce obmotané kůží. Do oka zadělán kovový kruh na zavěšení lana.
Lano na přetah je rovněž čtyřnásobné (čtyřpramenné) o průměru 25 mm a délce 10metrů. U těchto lan oko není a oba konce jsou ovinuté motouzem. Střed lana je označen barevně.
Autolana, která se v poslední době značně rozšířila, slouží k nouzovému odtažení automobilu (ne k vyprošťování). Vyrábí se z chemických vláken (PAD) jsou v délce nejméně 5 metrů. Alespoň jeden konec je zakončen okem a lano je označeno červeným praporkem, který je navlečen na lanu.
Autorem textu je Karel Klik
olypropylenový provaz, Polyamidové lano, Polyamidový provaz.